Na autosalonu v LA Mazda právě představuje čtvrtou generaci kompaktní trojky. Na výběr budou i nadále dvě karoserie, pětidveřový hatchback a čtyřdveřový sedan.

Od roku 2003, kdy na trh přišla první generace Mazdy 3, se hirošimské automobilce podařilo prodat přes 6 miliónů těchto kompaktních vozů ve třech generacích. V roce 2009 se představila druhá generace, která rozvíjela techniku i design původního vydání. Výrazně však přidala na kvalitě, zejména karoserie a její ochrany proti korozi. Od roku 2013 se nabízelo třetí vydání, které technicky ani vzhledově již nemělo s předchozími dvěma pranic společného. S touto řadou přijela do kompaktní třídy technologie a myšlenky Skyactiv. To znamenalo zcela nová podlahová plošina, pohonné jednotky, převodovky i podvozek. A samozřejmě design ve stylu Kodo.

Čtvrtá generace, která právě slaví premiéru na autosalonu v Los Angeles designový směr Kodo dále rozvíjí. Z dostupných fotek a informací je patrné, že novinka si zachovává základní rysy svého revolučního předchůdce. To je asi nejvíce patrné při pohledu z bočního profilu. Tvary jsou však nyní ještě více dynamické.

Naproti tomu u hatchbacku nám přijde možná až příliš masivní slupek C karoserie. Jde o neduh, který třeba Volkswagen u svého Golfu odstraňoval po generace. Zda bude opravdu znesnadňovat výhled šikmo vzad, zjistíme, až do nové Mazdy 3 poprvé usedneme.

O technice nové Mazdy 3 je toho zatím známo málo. Novinka samozřejmě využívá a dále rozvíjí technologii Skyactiv, konkrétně v případě pohonných jednotek to budou zážehové motory Skyactiv-G v kubaturách 1.5, 2.0 a 2,5 litru, vznětové Skyactiv-D o objemu 1,8 litru a také zcela nový benzinový revolučně řešený motor Skyactiv-X, využívající v některých režimech technologie zapalování směsi nikoliv od svíčky, ale vysokou teplotou ve válci.

Převodovky budou i nadále šestistupňové manuální a šestistupňové samočinné. Přesto je skoro jisté, že bude využívat technický základ předchůdce, podobně jako tomu bylo při přechodu z první na druhou generaci. Karoserie ovšem prošla vylepšením. Dosud bylo na její skelet použity pouhé 3 procenta hmotnosti plechů o modulu pružnosti v tahu 980 MPa. U novinky tvoří hmotnostní podíl těchto plechů výrazně vyšších 30 procent. Změnily se ale také rozměry vozu. Dosud měla Mazda 3 rozvod náprav 2700 mm. Novinka jej má prodloužený na 2725 mm. Sedan je dlouhý 4662 mm, hatchback 4459 mm. Šířka obou činí 1797 mm, výška 1445, respektive 1440 mm.

Největší novinkou podvozku je nahrazení víceprvkové zadní nápravy torzně poddajnou příčkou. Zda to budu mít všechny verze, či si některá zachová původní víceprvkové zavěšení, zpráva neudává. Mazda jde tak s trojkou opačnou cestou, než třeba konkurenční Honda s novým Civicem, který naopak, na rozdíl od předchůdce dostal zcela nezávislé zavěšení zadních kol. A je to právě nové jednodušší zavěšení zadních kol, které zřejmě stojí za výše zmíněným prodlouženým rozvorem novinky. Těch 25 mm navíc v porovnání s předchůdcem není mnoho a lze to udělat právě odlišným řešením zadní nápravy. Jistá je dále vylepšená technologie G-Vectoring, zlepšující agilitu vozidla.

Dle vyjádření Mazdy se vůz na trhu, konkrétně v severní Americe objeví počátkem roku 2019.