Mazda pro letošní podzimní autosalon v Tokiu potvrdila premiéru nového konceptu sportovního automobilu s motorem Wankel.
Poslední Wankel pro sériový model značky Mazda byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.
Více či méně zaručené zprávy o pokračujícím nebo naopak zrušeném vývoji nového rotačního motoru se objevují prakticky od roku 2010 a například koncem loňského roku informoval web Automotive News s odkazem na vedení automobilky Mazda o tom, že není v plánu žádný sportovní automobil větší než Mazda MX-5. Z této informace bylo tehdy odvozeno, že není v plánu žádný sportovní vůz s motorem Wankel.
V letošním roce si však v souvislosti s rotačním motorem typu Wankel připomínáme hned dvě jubilea. A sice šedesát let od prvního zkonstruovaného rotačního motoru a půl století od první sériové Mazdy poháněné tímto agregátem.
Právě automobilka Mazda patří k nejpovolanějším ohledně důstojného oslavení výročí netradičního motoru a hodlá tak učinit na letošním autosalonu v Tokiu, kde se má 25. října letošního roku představit nový koncept s motorem Wankel.
Tento koncept má být podle informací, které zveřejnil Auto Express evolucí kupé Mazda RX-Vision, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Tokiu v roce 2015. Nový koncept pak nemá být pouhým designérským cvičením, ale ukázkou pokroku ve vývoji směrem k sériovému modelu s novou generací motoru Wankel.
Mazda má totiž ve svém vývojovém oddělení malý tým inženýrů, pracujících stále na zdokonalení rotačního motoru typu Wankel. Cílem jejich práce je vyřešit řadu problému od plnění emisních norem přes snížení spotřeby paliva a oleje až po zvýšení jeho životnosti a spolehlivosti.
Podle nejnovějších zpráv se pak očekává, že nový sportovní automobil značky Mazda bude vybaven pouze spalovacím motorem Wankel nové generace a nedojde na jeho dříve zmiňované zapojení do hybridního pohonného systému, kde měl spolupracovat nebo dokonce jen jako generátor podporovat elektromotor.
Mazda na vývoji svého nového sportovního vozu údajně nehodlá spolupracovat s jinou automobilkou jako v případě aktuální generace modelu MX-5 a očekává se, že nástupce modelů RX-7 a RX-8 bude uveden v podobě připravené pro sériovou výrobu kolem roku 2020.
Mazda a Wankel v minulosti
Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.